Online marketing omvat alle inspanningen die een onderneming online doet om haar producten of diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan het inschakelen van Facebook zijn met posts of advertenties. Het schrijven van blogs. Of het inzetten van advertenties via zoekmachines als Google, Yahoo of Bing.
Dit zijn allemaal voorbeelden van online marketing. Van acties die als doel hebben om producten en diensten onder de aandacht te brengen. En ze uiteindelijk te verkopen.
Het belang van online marketing
Omdat mensen steeds meer tijd online doorbrengen groeit het belang van online marketing. Tegenwoordig kun je als bedrijf bijna niet meer zonder online marketing. Een website of email nieuwsbrief is niets nieuws meer. Sterker nog, bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website.
En de rol van de website is de laatste jaren enorm veranderd. Enkele jaren geleden was een website vooral bedoeld als informatie kanaal. Het doel was bezoekers informeren over het bedrijf, de producten en of diensten.
Anno 2022 is de website in veel gevallen veranderd van een informatie kanaal naar een marketing en sales tool. Steeds vaker wordt een website door ondernemingen gebruikt voor verkoop.
Maar om verkopen te realiseren via een website, moet deze wel bezocht worden. Daar komt online marketing om de hoek kijken.
Hoe zorg je ervoor dat de website goed bezocht wordt?
Door ervoor te zorgen dat de website makkelijk vindbaar is op internet door mensen die op zoek zijn naar de diensten en producten die hierop aangeboden worden. De methoden om dit voor elkaar te krijgen nemen in rap tempo toe.
Manieren om ervoor te zorgen dat de website meer bezoekers krijgt die voor het bedrijf relevant zijn kun je opdelen in de volgende categorieën:
Met alle opties die vandaag de dag beschikbaar zijn wordt het steeds moeilijker om te bepalen wat je als onderneming wel en niet gaat inzetten.
Dit bepaal je in een online marketing plan. Een online marketing plan bestaat in grote lijnen uit: - Een concurrentie analyse van de eigen onderneming en de concurrent - Doelgroep analyse - Omschrijving van de "problemen" die je voor mensen oplost met de producten of diensten - Online marketing strategie (welke marketingkanalen worden ingezet/wat gaan we communiceren/hoe vaak/met welk budget etc.)