Google Ads. Het advertentieprogramma dat volgens Google zelf perfect is voor starters. Je betaald immers alleen voor mensen die op jouw advertentie kikken. En dat klopt.
Veel starters beginnen dan ook vol goede moed met Google Ads. Het opzetten van een campagnes, advertentiegroepen en advertenties wijst zichzelf. Binnen no time staat er een campagne live. En dan is het wachten op de eerste klikken en nieuwe klanten.
Binnen een dag zie je dat er geklikt wordt op jouw advertenties. Yes, het werkt. En inderdaad er wordt geklikt. Maar levert dit jouw ook daadwerkelijk iets op? Vaak is dit niet het geval. Je betaalt voor klikken maar nieuwe klanten, die heb je nog niet.
Je probeert het een en ander te veranderen aan je campagne maar ook dit lijkt niet te werken.
Herkenbaar?
Veel ondernemers worstelen met Google Ads. En dat is ook niet gek. Google Ads is de afgelopen jaren steeds complexer geworden. En met een reden. Klikken leveren geld op voor Google. Natuurlijk willen ze dat jij ook geld verdient aan Google Ads anders stop je er mee. Wel is de bedoeling dat er veel klikken gegenereerd worden.
Je kunt campagnes echter zo inrichten dat ze efficiënter en effectiever worden. Jouw campagnes genereren dan minder klikken maar wel relevantere klikken. Kortom je zorgt ervoor dat jij alleen die mensen laat klikken die interesse hebben in jouw product of dienst. Dit kan met doelgroep targeting, relevante (en juist ingestelde) zoektermen of display campagnes.
Google Ads als starter uitbesteden of zelf doen?
Als starter heb je vaak geen groot advertentiebudget om mee te werken. Je let dus op de kleintjes. Ook met adverteren. Hiervoor is Google Ads goed in te schakelen. Mits goed ingesteld.
Met Google Ads kun je bepalen hoeveel geld je per maand uit wilt geven aan adverteren. Dit kan op verschillende manieren. Op basis van kosten per klik, kosten per lead, return on ad spend (ROAS, de omzet – kosten voor adverteren) en nog enkele methoden. Je kunt dus goed bijhouden wat je uitgeeft.
Vervolgens is het zaak om campagnes goed in te richten en bij te sturen.
Denk hierbij aan:
Ga na op welke zoektermen je gevonden bent
Voeg geregeld nieuwe zoektermen toe
Analyseer hoe jouw advertenties presteren
Voeg regelmatig nieuwe advertenties of extenties toe
Stel conversie doelen in en meet conversies
Houd in de gaten hoeveel je betaald per klik en stuur dit bij
Alles kun je zelf doen. Dit kost echter veel tijd om te leren. En om bij te houden.
Elke week moet je jouw campagnes analyseren en bijsturen om ervoor te zorgen dat je de gewenste resultaten behaald. Een Google Ads specialist weet hoe campagnes geoptimaliseerd moeten worden en kan dit, door ervaring, vaak ook vele malen sneller en effectiever.
Voordelen Google Ads uitbesteden
Campagnes worden snel opgezet
Optimale campagnestructuur
Effectieve campagnes die geld opleveren
Snelle analyse van advertenties en zoektermen die werken
Je kunt je als ondernemer bezighouden met jouw bedrijf
Je betaald niet teveel voor kliks
Je advertentiebudget wordt goed gemanaged
Je ontvangt elke maand rapportages van de omzet uit je campagnes